انواع کابل فیبر نوری، خرید فروش فیبر نوری سقف کشسان

کابل فیبر نوری چیست؟

فيبر نوري يا تار نوري (Optical Fiber) رشته باريک و بلندي از يک مادّه شفاف مثل شيشه يا پلاستيک است. این رشته میتواند نوري را که از يک سر به آن وارد شده، از سر ديگر خارج کند. کابل فیبر نوری داراي پهناي باند بسيار بالاتر از کابل‌هاي معمولي مي‌باشد.

کابل فیبر نوری سینگل مود

این دسته نور را بصورت مستقیم و بدون شکست عبور می‌دهند.

منبع نوری این دسته از کابل‌ها لیزر می‌باشد و شدت نور بالایی دارند.

همچنین قطر هسته این کابل‌ها بسیار کم و برابر 9 میکرومتراست.

فیبرهای سینگل مود تا سرعت 100 مگابیت را تا مسافت 100 کیلومتر می تواند پشتیبانی کند البته این محدودیت به دلیل عدم توانایی تجهیزات اکتیو می باشد.

کابل فیبر نوری مالتی مود

این دسته کابل‌های فیبر نوری Multi mode هستند.

قطر هسته آنها در مقایسه با کابل‌های فیبر نوری تک حالته بسیار بزرگتر و برابر با 50 یا 62.5 (الي ١٠٠) میکرو متر هستند.

منبع نوری این کابل‌ها LED ها هستند و نور را در پرتوهای متعدد با طول موج‌های مختلفی منتشر می‌کنند که این پرتوها بسته به نوع کابل، شکل انتشارهای مختلفی را در طول کابل دارند.

فیبرهای مالتی مود می تواند در سرعت 100 مگابیت با 2 کیلومتر مسافت را پاسخگو باشد. اما در سرعت های گیگابیتی ، فیبرهای مالتی مود5.62 فقط در حدود 300 متر ومالتی مود فقط در حدود 550 متر را پشتیبانی می کند.

انواع کابل فیبر نوری، خرید فروش فیبر نوری سقف کشسانانواع کابل فیبر نوری، خرید فروش فیبر نوری سقف کشسان

کابل فیبرنوری دارای انواع مختلفی است که بر اساس ویژگی های متفاوت تقسیم بندی می شود. در ادامه با انواع این محصول و ویژگی ها آشنا خواهید شد.

 انواع کابل فیبر نوری، خرید فروش فیبر نوری سقف کشسان – بر اساس محیط استفاده

• کابل‌های داخلی (Indoor)

کابل‌های فیبر نوری که برای استفاده در داخل ساختمان طراحی و تولید می‌شوند.

جنس روکشی که در این کابل‌ها به کار رفته به گونه‌ای است که در مقابل خمش و شعله ور شدن مقاوم باشد.

این کابل در صورت بروز آتش سوزی، نباید از خود گاز سمی تولید کند.

این کابل‌ها با وجود به کار رفتن یک نوع ژل درون آن، باعث شده از انعطاف بالایی برخوردار بوده و در برابر ضربه و خم شدن مقاومت کند.

• کابل‌های بیرونی (outdoor)

کابل‌های فیبر نوری بیرونی برای فضای بیرون از ساختمان‌ها و فضا‌های سرپوشیده طراحی شده اند.

بیشترین مقدار مجاز برای استفاده از آن‌ها درون ساختمان ده متر است.

 انواع کابل فیبر نوری، خرید فروش فیبر نوری سقف کشسان – براساس جنس ماده

• فیبرنوری شیشه‌ای

جنس فیبر به کار رفته در کابل از شیشه است. این کابل ظریف و باریک بوده و از خاصیت انعطاف‌پذیری برخوردار نیست.

همچنین به دلیل ساختار آن امکان بریدن و اصلاح در آن وجود ندارد.

این نوع کابل‌ها تنوع بالایی دارند و در برابر فشار، خمش، حرارت و مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارند.

• فیبر نوری پلاستیکی
فیبر نوری پلاستیکی از مواد پلمیری ساخته شده و هسته آن از مواد اکرلیک تشکیل شده است.
این کابل‌ها از نور قرمز و سبز بی‌ضرر برای انتقال داده استفاده می‌کنند.
به همین دلیل می‌توان از آن‌ها به عنوان کابل‌های خانگی استفاده نمود چون برای انسان بی‌ضرر هستند.

• فیبرنوری سیلیکا با روکش پلاستیکی

هسته این نوع کابل از سیلیکا بوده و روکش آن پلاستیکی است.

مواد پلیمری به کار رفته در روکش آن برای محیط زیست بی‌ضرر است.

همچنین این نوع کابل نسبت به سایر کابل‌ها از قدرت انعطاف بالاتر و تحمل خمش بیشتری برخوردار هستند.

 انواع کابل فیبر نوری، خرید فروش فیبر نوری سقف کشسان – بر اساس روکش

• کابل فیبر نوری با روکش PVC

اغلب کابل‌های فیبر نوری توسط پی وی سی روکش می‌شوند.

این ماده از در برابر محیط مقاومت بالایی داشته و طول عمر بالایی دارد.

اما نقطه ظعف آن هنگام آتش سوزی یا در مواجهه با برخی مواد شیمیایی خود را نشان می‌دهد. در این هنگام، ممکن است پی وی سی گاز‌هایی را تولید کند که برای انسان مضر و ناخوشایند باشند.

• کابل فیبر نوری با روکش LSZH

این جنس روکش هنگام بروز آتش سوزی دود کمتری تولید کرده و تصاعد گاز‌های سمیو هالوژن‌های آن‌ها را تولید نمی‌کند.

چگونه کابل متناسب با نیاز خود را انتخاب کنیم؟

سقف کشسان فیبر نوری یکی از انواع نورپردازی های سقف کشسان می باشد که می توان با استفاده از آن جلوه ای زیبا برای سقف ها فراهم کنید. همانطور که میدانید سقف های کشسان از محبوب ترین و مدرن ترین نوع سقف های کاذب می باشند که امروزه برای دکور کردن بسیاری از واحد ها از این محصولات استفاده می شود.

سقف های کششی را می توان با استفاده از چراغ های مختلفی از قبیل LED، SMD، هالوژن و فیبر های نوری نوردهی کنیم.

البته هر یک از این چراغ ها جلوه خاصی را برای دکوراسیون به وجود می آورند و بهتر است قبل از اینکه اقدام به انتخاب انواع کابل فیبر نوری، خرید فروش فیبر نوری سقف کشسان و استفاده از آنها بکنید در مورد نحوه نوردهی هر یک از این محصولات تحقیق کرده و سپس تصمیم به خرید بگیرید.

ویژگی های سقف کشسان فیبر نوری

استفاده از فیبر های نوری معمولا در سقف هایی صورت می گیرد که می خواهند یک جلوه آسمان یا کهکشان مانند را برای سقف به وجود آورد.

این چراغ ها به صورت هماهنگ با هم یا دانه دانه خاموش و روشن می شوند و می توان حالت یک آسمان طبیعی را برای شما تداعی کنند. کابل های فیبر نوری سیم های نازکی هستند که به جای عبور جریان برق جریان نور را از خود عبور می دهند.

این محصولات مانند شلنگ آبی هستند که حتی پس از پیچ و تاب های بسیار باز هم آب را به یک سمت خاص هدایت می کنند و می توان گفت کابل های فیبر نوری دارای قیمت مناسبی نیز می باشند که باعث شده امروزه از آنها در پروژه های عمرانی به عنوان سقف کشسان فیبر نوری استفاده شود.

باید در نظر داشته باشید که در صورت ضربه دیدن و یا وارد شدن فشار به قسمتی از فیبر نوری، نور ایجاد شده توسط آنها کاهش پیدا می کند پس بهتر است در هنگام استفاده از این چراغ ها بیشترین دقت را داشته باشید.

ویژگی های سقف کشسان فیبر نوری

مزایا انواع کابل فیبر نوری، خرید فروش فیبر نوری سقف کشسان

فیبر نوری از جدید ترین ابزار ها برای نورپردازی می باشد و از این محصولات به دلیل داشتن قیمت مناسب، کاربرد های ارتباطی بسیاری نیز دارد.

مصرف برق این کابل ها بسیار مناسب است و می توان بین 100 الی 150 وات باشد. به دلیل مصرف مناسبی که این محصولات دارند از آنها برای نوردهی نمای بسیاری از ساختمان های اداری و مراکز خرید نیز استفاده می شود.

فیبر نوری همچنین قابلیت پخش نور و یا عمق دهی به نور را دارد که می توان با استفاده از آن برای سقف های کاذب جلوه ای از آسمان یا کهکشان را تهیه کرد. این محصولات همچنین دارای طول عمر بالا می باشند و با توجه به انعطاف پذیری در طراحی که دارند در بسیاری از محل ها قابل استفاده هستند.

روش انتقال نور در فیبر نوری به گونه ای می باشد که خط برق گرفتگی در آن وجود ندارد به همین دلیل قابل استفاده در محل های مرطوب، استخرها و … هستند.

فیبر نوری سقف کشسان چیست؟

به طور کلی سقف کشسان به دو نوع سقف کشسان چاپی و سقف کشسان لاکر تقسیم می شود

سقف کشسان لاکر در دو نوع سقف کشسان لاکر براق و سقف کشسان لاکر مات در بازاروجود دارد.

سقف کشسان لاکر نوعی از سقف کاذب می باشد که نور را از خود عبور نمیدهد.

و سقف به صورت خام در رول های با عرض 320 و عرض 65 متر در رنگ های مختلف وجود دارد

که در اندازه های مختلف مونتاژ می شود یعنی سقف با تلرانس 10 درصد بریده می شود و توسط نواری دور سقف کشسان که هارپون نام دارد مونتاژ می شود .

هارپون سقف کشسان چیست؟

هارپون نواری از جنس پی وی سی است که دور سقف کشسان قرار میگیرد تا سقف کششی توسط آن داخل پروفیل قرار گیرد.

نورپردازی سقف کشسان توسط فیبر نوری

نورپردازی سقف کشسان لاکر معمولا توسط فیبر نوری روشنایی انجام می شود.

بدینصورت که وقتی سقف کشسان را میخواهند نصب کنند رشته های فیبر نوری روشنایی که برش خورده است را از سقف کشسان عبور می دهند

و رشته های فیبر نوری از سقف کشسان به صورت آویز بیرون است و در انتهای رشته های فیبر نوری به منبع تغذیه فیبر نوری متصل می شود.

و در انتها رشته ها ی فیبر نوری کوتاه و هم سطح کار می شوند.

 

اجرای سقف کشسان فیبر نوری

برای نصب فیبر نوری نیاز به رشته و منبع تغذیه مناسب می باشیم که با توجه به تعداد رشته ها انتخاب می شود. برای شروع کار ابتدا سقف را به قسمت های مساوی تقسیم کرده و محلی را برای قرار دادن منبع تغذیه و پروژکتور آماده می کنیم که قابل دسترسی باشد.

طول شاخه های فیبر نوری را برای سقف کشسان فیبر نوری، با استفاده از محل قرار گیری پروژکتور به دست می آورند و سپس آنها را دسته بندی می کنند.

دسته های فیبر را با توجه به نقطه گذاری های از قبل تنظیم شده بر روی سقف قرار می دهیم و هر دسته فیبر را با سوکت مخصوص آن به سقف متصل کرده و روشن می کنیم.

انواع کابل فیبر نوری، خرید فروش فیبر نوری سقف کشسان

اجرای سقف کشسان فیبر نوری

یکی از تزئینات رویایی و نسبتا جدیدی که برای سقف اتاق های نشیمن یا اتاق خواب و یا سالن های کوچک نمایش فیلم در حال رایج شدن است، سقف های کهکشانی یا سقف های پرستاره هستند.

درون این سقف ها که عموما به رنگ مشکی یا رنگ های تیره ساخته می شوند، نقاطی نورانی وجود دارند که همزمان با هم یا به صورت مستقل از هم خاموش و روشن شده و شکل یک آسمان واقعی، پر از ستاره های چشمک زن را تداعی می کنند.

که می توانند حتی تا ساعت ها بیننده را به تماشای خود مشغول کنند. تکنولوژی ای که اجرای این گونه سقف ها را ممکن کرده است نورپردازی با فیبر نوری است. فیبر نوری در واقع سیم های نازکی هستند که به جای عبور برق، نور را از خود عبور می دهند.

یعنی کافی است ته آنها را به صورت عمودی بر روی یک منبع نور قرار دهید؛ ملاحظه خواهید کرد که از انتهای دیگر آنها نور به بیرون تابیده خواهد شد. حتی اگر این انتها در جهت دیگری بوده یا مسیر انتقال چند بار تغییر جهت داده و پیچ و تاب خورده باشد. تعبیر دیگری که برای عملکرد فیبر نوری می توان داشت این است که فیبر نوری به شیلنگ انعطاف پذیری می ماند که به جای آب، نور را منتقل می کند.

فیبرهای نوری قیمت نسبتا ارزانی هم دارند و با توجه به قابلیت های بالایشان، می توانند انتخاب بسیار خوبی برای کارهای تزئینی و نورپردازی دکوراتیو باشند. به نحوی که امروزه اجرای پروژه های نورپردازی با فیبر نوری از استقبال بالایی میان کاربران خانگی و تجاری برخوردار است.انواع کابل فیبر نوری، خرید فروش فیبر نوری سقف کشسان

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *