اسکای لایت – مدرم ترین سقف شیشه ای

اسکای لایت چیست؟ سیستم سقف شیشه ای به چه نحوی است؟ سقف شیشه ای نشکن چه قابلیت هایی را دارد؟ سازه سقف شیشه ای چطور نصب میشود؟ اجرای سقف اسکای لایت به چه روشی است؟   با ما همراه باشید تا به تمامی نکات مهم در مورد اسکای لایت بپردازیم و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. در ابتدا به معرفی سقف اسکای لایت میپردازیم.

اسکای لایت

سیستم سقف شیشه ای

اسکای لایت چیست؟

یکی دیگر از نمونه های سقف های شیشه ای مدرن که در چارسیک طراحی و اجرا می گردد سقف های اسکای لایت هستند. قطعات چنگکی شکلی که امروزه در نماهای ساختمان، نرده های شیشه ای و سقف های شیشه ای کاربرد فراوانی پیدا کرده اند. این سیستم برای افرادی که نمایان بودن قطعات و سازه را در جداره های نهایی ساختمان می پسندند ، و به نوعی از مصالح به صورت اکسپوز استفاده می کنند گزینه بسیار مناسبی است. نمایان بودن کلیه قطعات سازه و ترکیب آن با شیشه می تواند جلوه ای خاص به محیط بدهد. علیرغم اینکه استفاده از شیشه های شفاف در این سیستم نیز زیبایی خود را دارد، استفاده از سیستم سقف شیشه ای نشکن نیز زیبایی دوچندانی به محیط می دهد.

سازه سقف شیشه ای

نحوه اجرا در این سیستم به این صورت است که ابتدا شبکه بندی فلزی متناسب با ابعاد و وزن شیشه ها اجرا می گردد. این شبکه می تواند آهن یا استیل باشد. همچنین می توان از پروفیل هایی با مقاطع خاص در این سازه استفاده کرد. زیرا همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد کل سازه به صورت نمایان است. و علاوه بر مقاومت، شکل ظاهری آن نیز حائز اهمیت می باشد. پس از اجرای سازه قطعات چنگکی بر روی شبکه فلزی نسب میگردد. و پس از نقشه برداری و تعیین محل دقیق سوراخ ها و پیاده سازی آن در نرم افزار، نوبت به ساخت سیسستم سقف شیشه ای می رسد. پس از ساخت شیشه ها و انجام عمل ۳ جداره سازی در چارسیک، قطعات بر روی سازه نصب میشود و پس از آن عمل سیلینگ در بین درزهای شیشه انجام شده و سقف را کاملا آب بند می کند. سازه سقف شیشه ای نشکن می توانند به صورت گنبد شیشه ای نیز اجرا گردند . با این تفاوت که در این صورت دیگر امکان اجرای سقف اسکای لایت شیشه خم وجود نخواهد داشت . و می بایست از شیشه های تخت طبق تصویر ذیل استفاده نمود. این روش اجرای سقف می تواند به عنوان سایه بان نیز اجرا گردد.

شرکت نگین الماس با تجربه ترین در اجرای سقف اسکای لایت

شرکت نگین الماس مجموعه با بیش از ۲۵ سال سابقه است. این شرکت با سابقه ای درخشان در امر طراحی داخلی بهترین خدمات را ارائه میدهد. و از برترین متخصصان با استفاده از متد روز دنیا به ارائه خدماتی همچون اجرای سقف شیشه ای نشکن ، سقف کشسان و آسمان مجازی، اسکای لایت و اجرای سقف اسکای لایت، و نصب باریسول میپردازد. این خدمات همراه با بالاترین کیفیت و نازل ترین قیمت ها به سراسر ایران ارائه میشود. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر و همچنین ثبت سفارش میتوانید با شماره 09122571252 تماس حاصل فرمایید.

سیستم سقف شیشه ای

یکی از سقف های مدرن شیشه ای سقف اسکای لایت می باشد. که بخشی از سقف را به شیشه تبدیل کرده و میتوان از نور فضای بیرون استفاده کرد. و آسمان آبی را نیز مشاهده کرد. سقف های شیشه ای اسکای لایت برای ویلا ها ، هتل ها و دفاتری که آخرین واحد می باشد. و از پشت بام استفاده نگردد قابل استفاده می باشد.

سقف شیشه ای نشکن

سازه سقف شیشه ای

اجرای سازه سقف شیشه ای

به نظر می‌رسد که از اسم آن کاملا پیداست که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم. اما بد نیست بدانید که جنس شیشه به کار رفته در این نوع سقف‌ها با جنس شیشه در حالت عادی تفاوت دارد. چرا که معمولا در آنها از شیشه‌های بسیار مقاوم یا اصطلاحا نشکن استفاده می‌کنند. در واقع با استفاده از روش‌هایی از جمله حرارت دادن در دمای بالا، مقاومت شیشه را در برابر ضربات محکم بالا می‌برند. البته کیفیت و میزان مقاومت در برابر ضربه بسته به جنس آنها می‌تواند متفاوت باشد. رنگ شیشه به کار رفته در این سقف‌ها هم بسته به سلیقه افراد و همچنین مکان مورد استفاده متفاوت خواهد بود. به طوری که معمولا در رنگ‌های شفاف، تیره و مات و برخی اوقات در رنگ‌های دیگر تولید می‌شود. اما اکثرا سعی می‌کنند تا از رنگ‌های شفاف استفاده کنند. این سقف‌ها غالبا به بلوک‌های مختلف تقسیم‌بندی شده و به وسیله آلومینیوم یا ابزارهای دیگر به یکدیگر وصل می‌شوند. در واقع اکثر اوقات اینگونه نیست که صرفا کل سقف به صورت یکجا و اصطلاحا یک تکه از شیشه باشد. اندازه بلوک‌ها معمولا متفاوت و در قالب‌های مختلف مستطیل، مربع، دایره، لوزی و حالت‌های دیگر است. در اینجاست که طراحان می‌توانند از طریق حالت دادن به شیشه، نمای جذابی به سقف بدهند. بد نیست برخی از بناهای معروف جهان را که در آنها از سقف شیشه‌ای استفاده کرده‌اند در اینجا معرفی کنیم.

معروف ترین مکان های استفاده شده از اسکای لایت

از جمله بناهای معروف جهان می‌توان به کلیسای جامع برزیل اشاره کرد. که یکی از شاهکارهای معماری به شمار می‌رود. سقف آن که حالت گنبدی مانند داشته، به وسیله شیشه‌هایی با رنگ‌های آبی، سفید و سبز پوشیده شده است. البته طراحی و دیزاین آن نیز به صورتی بوده که در برخی نقاط به شیشه‌ حالت‌های خاص منحنی شکل داده‌اند . که به جذابیت آن اضافه کرده است. از جمله بناهای دیگر که در آنها از سقف شیشه‌ای استفاده شده، می‌توان به گالری زیبای ویتوریو امانوئل دوم در شهر میلان ایتالیا اشاره کرد. سقف آن به صورت دایره بوده که به واحد یا همان بلوک‌های مختلف تقسیم‌بندی شده است. اتفاقا در این گالری فروشگاه‌ها و مراکز خرید مختلفی وجود دارند که از این نوع سقف استفاده کرده‌اند. و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. مرکز خرید وافی در شهر دبی امارات یکی دیگر از فروشگاه‌های بزرگی بوده که در آن از این تکنیک به خوبی استفاده شده است. سقف زیبای این فروشگاه بزرگ از شیشه‌هایی در رنگ‌های مختلف آبی پررنگ، آبی کم‌رنگ، قرمز، زرد و برخی رنگ‌های دیگر است. ضمن آنکه در طراحی سقف نیز تلاش شده تا از حالات مختلف مانند مربع، مثلث، مستطیل و حالات دیگر استفاده شود.

فروشگاه بزرگ در پاریس

از جمله فروشگاه‌های مهم دیگر که از سقف شیشه‌ای استفاده کرده‌اند، می‌توان به فروشگاه بزرگ و زیبای پرینتمپس در شهر پاریس یا فروشگاه چیلدرنز ورلد شهر مسکو روسیه اشاره کرد. بنابراین اگرچه از این سقف در بسیاری مکان‌ها استفاده می‌شود، اما استفاده از آنها در فروشگاه‌های بزرگ روز به روز در حال افزایش است. که نمونه ایرانی آن را نیز می‌توان در مرکز خرید کوروش در پایتخت دید که توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را نیز به خود جلب کرده است. اما چرا تا این اندازه استفاده از سقف مذکور برای فروشگاه‌های بزرگ رواج پیدا کرده است؟

انواع سیستم سقف شیشه ای اسکای لایت

سقف های اسکای لایت را  در دو نوع اسکای لایت ثابت و اسکای لایت متحرک میتوان استفاده کرد . که در نوع متحرک میتوان پنجره را باز کرد و از هوای آزاد نیز استفاده کرد. که بر خسب سلیقه و نوع کاربری می توان یکی از انواع اسکای لایت را انتخاب کرد. از مهمترین نکات در خرید سقف های اسکای لایت عایق بندی بودن آن ، نوع شیشه که در مقابل گرما و سرما عایق و مقاوم باشد. و شیشه اسکای لایت در مقابل تگرگ و طوفان و شکستگی شیشه مقاوم باشد. شرکت نگین الماس مجموعه با بیش از ۲۵ سال سابقه است. این شرکت با سابقه ای درخشان در امر طراحی داخلی بهترین خدمات را ارائه میدهد. و از برترین متخصصان با استفاده از متد روز دنیا به ارائه خدماتی همچون نصب سقف شیشه ای، سقف کشسان و آسمان مجازی، اسکای لایت، و نصب باریسول میپردازد. این خدمات همراه با بالاترین کیفیت و نازل ترین قیمت ها به سراسر ایران ارائه میشود. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر و همچنین ثبت سفارش میتوانید با شماره 09122571252 تماس حاصل فرمایید.

نما و اجرای سقف اسکای لایت

اسکای لایت یا دیوار پرده ای یک نوع سیستم پوششی برای نمای خارجی ساختمان بوده که از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت سازه اصلی نگهداره که از نوع پروفیل های آلومینیومی می باشد ( پروفیل های آلومینیومی لامل نامیده می شوند) البته از متریال هایی مانند ورق آلومینیوم کامپوزیت ، سرامیک و … نیز در ساخت لامل می توان استفاده کرد بر همین اساس لامل ها در انواع لامل های آلومینیومی ، فولادی و چوبی وجود دارند. قسمت دیگر، مصالح پرکننده می باشد که معمولا از شیشه ( شیشه های دو یا سه جداره و با ترکیب رنگ های مختلف) استفاده می شود، علاوه براین ازلاستیک های EPDM نیزجهت درزبندی استفاده می شود که در هوابندی و آب بندی این نما بسیار حائزاهمیت است. پروفیل های آلومینیومی یا لامل ها به دو صورت افقی ( Transom ) و عمودی ( Mullion ) ساخته می شوند. لامل های عمودی یا مولیون ها بیشتر بار شیشه را تحمل می کنند و نقش ستون های سازه را دارند. معمولا در ساخت لامل ها عرض آنها را برابر می سازند ولی ترنسم را با سایز طولی کمتری نسبت به مولیون می سازند . البته در بعضی شرایط سایز طولی ترنسم و مولیون از نظر ایده آل بودن طراحی نما و ظرافت کاربصورت برابر نیز ساخته می شود که این موضوع بستگی به نظر طراح دارد.

سبک بودن اسکای وایت

نمای کرتین وال باعث کاهش بار جداره های پیرامونی وارد به سازه می شود. نمای کرتین وال بعلت سبک بودن مصالح تشکیل دهنده آن یعنی آلومینیوم و شیشه، بهترین نمای شیشه ای ساختمان در ارتفاع محسوب می شود. بعلاوه نمای کرتین وال به دلیل ساختار سازه ای خاص آن در برابر تبادل حرارت و برودت ، نفوذ آب و هوا ، نوسانات ناشی از نیروی باد و زمین لرزه و … مقاوم می باشد.

سقف شیشه ای نشکن

سقف شیشه ای اسکای لایت ( Skylight ) سقفی نورگذر است که به جای مصالح با شیشه و آلومینیوم اجرا می گردد ،سقف شیشه ای یا پنجره های شیشه ای سقفی زیبایی خاصی به محیط پیرامون شما می دهند . سقف اسکای لایت با بازکردن بخشی از سقف شما و تبدیل آن به سقف شیشه ای یا پلی کربنات روشنایی خورشید را مهمان خانه های شما می کند . برای اجرای سیستم اسکای لایت Sky Light یا همان سقف شیشه ای می باشد که در مساحت های بزرگ ابتداً سطح با IPE یا پروفیل های طراحی شده توسط مهندس سازه محاسبه میشود. و سپس بر روی آن ها مقاطع آلومینیومی نصب می گردد و در آخر شیشه ها یا سقف پلی کربنات پوشش می دهند . سیستم اسکای لایت SKY LIGHT بهترین گزینه برای تعامل و سازگار با محیط زیست و ایجاد رابطه بصری بین محیط بیرون و داخل ساختمان و استفاده از نور طبیعی در ساختمان است .

اسکای لایت کرتین وال

اسکای لایت که البته همان سقف شیشه ای است از شیشه و آلومینیوم تشکیل می شود و زیر مجموعه ای از نمای کرتین وال به شمار می رود. این نوع نما به صورت افقی و عمودی در قسمت بالای سازه استفاده می شود و به دلیل داشتن حساسیت زیاد باید از فاکتور های زیادی پیروی کند. اسکای لایت کرتین وال، یکی از بهترین و زیباترین سقف های شیشه ای است که در زمان استفاده از آن باید به نکاتی توجه نمود. البته این سقف ها باید در برابر عوامل محیطی چون برف، باران، وزن افراد و… تحمل بالایی داشته و همچنین از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه باشند.

بازار خرید اسکای لایت

اسکای لایت یکی از محبوب ترین انواع سقف های شیشه ای است که از مواد مرغوب تهیه و تولید شده است. البته شرکت های زیادی در ساخت و اجرای این نوع سقف ها فعالیت داشته و با تعهد و انگیزه بالا به اجرای این نوع نما می پردازند.

نتیجه گیری پایانی

سازه  سقف شیشه ای اسکای لایت از مدرن ترین سیستم های سقف های شیشه ای است. که امروزه به مقدار بسیار زیادی در سیستم های دکوراسیون رستوران ها و مکان های تجاری استفاده میشود. اما نصب آن نیاز به مهارت و تجارب بالایی نیاز داشته تا مشکلاتی در آینده به وجود نیاید. هم چنین بیشتر بخوانید :

سقف کشسان 

آسمان مجازی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *